Använda stödmaterialet
Från Kerstin Herrström
Relaterad media
1. Välkommen till den här filmen som handlar om hur du kan använda stödmaterialet för informationssökning. Filmen vänder sig till studenter, handledare och examinatorer och fungerar som stöd i informationssökningen i litteraturstudier med kvalitativ ansats.
2. Stödmaterialet innehåller mallar för sökschema, granskningsmall eller checklista för bedömning av sökschema och instruktion till hur du använder granskningsmall.
3. Vi kommer att ge tips på hur du kan använda stödmaterialet. Vi ger ett exempel på ett sökschema och hur du kan använda granskningsmallen för att bedöma databassökningar.
4. Du som är student kan använda materialet på flera sätt. Du kan till exempel använda det som ett stöd när du ska söka vetenskapligt material på ett systematiskt sätt. Det hjälper dig att kvalitetssäkra dina sökningar och din sökdokumentation. När du träffar din handledare kan du använda materialet som ett underlag för diskussion. Då du ska opponera på seminarier kan materialet hjälpa dig att ge struktur till granskningen av sökningarna.
5. Du som är handledare eller examinator kan använda materialet som ett stöd när du handleder studenter och vid opponeringar, dvs i formativ bedömning. Även när det slutliga arbetet ska bedömas kan du använda det, med andra ord kan du ha nytta av materialet under hela processen.
6. Vi börjar med att titta på ett sökschema för databasen Cinahl. Det finns även sökscheman för databaserna PubMed och PsycINFO i stödmaterialet och de ser lite olika ut på detaljnivå. Notera att det här är ett exempel och ingen fullt utbyggd sökning. Syftet med ett sökschema är att ge en överblick över sökningen och hur sökningen i detalj är uppbyggd. Tanken är att sökningen utifrån dokumentet ska kunna göras om och att sökningen ska kunna bedömas.
Överst anges syftet som sökningarna bygger på. I första kolumnen visas namnet på respektive “block”, där varje block motsvarar en betydelsebärande del i syftet. Ett block är en gruppering av synonymer som söks tillsammans.
I kolumnen Sökord visas vilka ord som sökts och hur. För att hitta så många relevanta dokument som möjligt så behöver man använda både fritext- och ämnesordssökningar. Vilket sätt som orden sökts på anges i kolumnen Sökord efter varje ord, i det här fallet [MH] efter sökning med ämnesord och [fritext] efter sökning med fritextord. Antal sökord i respektive block är beroende på syftet. Ofta är det fler fritextord än ämnesord i ett sökblock. Varje block kan ge många träffar. Ett block kan ha hundratusentals träffar och t.ex. ett utbyggt upplevelseblock kan ge upp till en miljon träffar. Blocken slås sedan ihop i den sista numrerande sökningen. Först då uppfylls alla villkoren i sökfrågan och själva blocksökningen är klar.
Efter det anges avgränsningar på sökresultatet, som t.ex. språk och publiceringsperiod.
Notera att det aldrig går att göra en perfekt sökning som enbart ger relevanta resultat, det kommer alltid med material som inte svarar mot syftet. Därför måste man göra ett manuellt urval ur träfflistan och i kolumnen Valda artiklar visas hur många artiklar man valde till slut.
7. I sökschemat beskrivs sökningarna på detaljnivå men den strukturerade urvalsprocessen kan också beskrivas så här, mer översiktligt, i form av en tratt som avgränsar antalet träffar efter hand. Vi börjar med att hitta sökord som vi bygger ihop till sökningar i block och som vi så småningom slår ihop till en slutlig sökning. Därefter lägger vi på lämpliga avgränsningar och får en träfflista. Till sist gör vi ett manuellt urval och sållar fram de artiklar som svarar på syftet.
8. Vi går nu över till granskningsmallen som används som ett underlag för att bedöma sökningens olika delar. Det finns även en instruktion som du kan använda parallellt för ytterligare hjälp att fylla i granskningsmallen. Överst i checklistan anges syftet. De flesta frågor i granskningsmallen kan besvaras med ja/nej eller oklart. Det finns även möjlighet att skriva en kommentar, särskilt om något är oklart. Rutorna som är markerade med grönt är de som normalt kännetecknar en bra sökning.
a. Vi börjar med Fråga 1 - Används tillräckligt med synonymer i sökningen? Bedömer du att det används tillräckligt med synonymer i respektive block i förhållande till syftet? Saknas något viktigt begrepp? Det är ett vanligt problem att det är för få synonymer i blocken och det kan leda till att viktig forskning inte kommer med i sökresultatet.
b. Fråga 2 - Anpassas sökorden till respektive databas? Den här frågan berör t.ex. om ämnesord används och om man i sökningen tagit hänsyn till ämnesinnehållet i databasen. Om man har ett omvårdnadsinriktat syfte och ska söka i den mer medicinskt inriktade PubMed, behöver man eventuellt förtydliga omvårdnadsperspektivet i sökfrågan.
c. Kryssa för de databaser som sökningen gjorts i. För att göra en mer systematisk sökning krävs normalt sökningar i minst två databaser med vetenskaplig litteratur.
9. Nu följer en rad frågor om söktekniker och sökstrategier. AND används mellan sökblock, OR mellan synonymer i ett sökblock. NOT bör undvikas eftersom det är stor risk att relevanta dokument felaktigt utesluts ur sökresultatet.
10. Används ämnesordssökningar och fritextsökningar i varje block och varje databas? I mallarna för sökschema ser du hur de olika sökningarna ska vara inställda och hur de ska anges i sökschemat. Fritextsökning i t.ex. PubMed ska vara inställd på Title/Abstract. Kontrollera att ämnesorden i PubMed finns med i MeSH-listan och att ämnesorden i Cinahl finns i Cinahl headings. Vanliga fel som görs är att man söker med ett ämnesord, som egentligen inte finns i databasens ämnesordslista.
11. Trunkering är en kraftfull funktion som kan användas vid fritextsökningar, men vi avråder från att använda trunkering just i PubMed, eftersom trunkering där medför en sämre kontroll över sökningen. Har studenten förstått blocksökningsprincipen på ett övergripande plan? Avgränsningar ska vara motiverade utifrån syftet och forskningsfältet, t.ex. längden på publiceringsperioden. Produceras det mycket forskning inom ett ämnesområde kan en kortare publiceringsperiod vara rimlig. I examensarbeten ska all tillgänglig forskning sökas, därför kan inte fulltextfilter användas.
12. Sökningarna i blocken ska vara breda, d.v.s. ge många träffar. Den slutgiltiga sökningen ska vara smal, ge färre träffar eftersom alla villkoren i sökningen då är uppfyllda. Kontrollera att sökschemat är tydligt strukturerat och läsbart, det ska gå att göra om sökningen utifrån sökschemat.
13. Sökningarna dokumenteras noggrant i sökschemat, men beskrivs även i metodkapitel och i metoddiskussion. Tanken är att metodkapitlet ska ge läsaren en djupare förståelse för sökningarna och sökprocessen. I metoddiskussionen reflekterar man över kvalitén på sökningarna och vilka eventuella brister som kan finnas.
14. Vill du veta mer om söktekniker, sökstrategier och hur olika databaser fungerar så finns det filmer på HKRplay. Lycka till!
- Taggar
-