Blocksökning i ERIC
Från Kerstin Herrström
Relaterad media
1. I den här filmen ska jag förklara vad blocksökning är och hur du använder blocksökning i ERIC. Blocksökning är ett sätt att söka i databaser och det är mycket användbart och kraftfullt, särskilt när man ska göra större och mer strukturerade sökningar efter litteratur. I det här exemplet gör vi blocksökning med fritextord. Om du ska söka på ämnesord i ERIC så är principen för blocksökning densamma som det vi beskriver här.
2. Vi utgår från ett exempelsyfte för att förklara principen med blocksökning. Här har vi ett syfte som handlar om att undersöka hur man kan skapa en inkluderande lärandemiljö för barn F-3 med ADHD-diagnos. Ur syftet gäller det sedan att hitta sökord. * Fundera på vilka ord som är viktiga för syftet? Vilka ord är vanliga, eller allmänna ord som vi kan ta bort? * Färgmarkeringarna visar de viktiga, betydelsebärande orden i syftet. Inkluderande lärandemiljö är centralt för vad vi vill undersöka och det får vi då översätta till sökord. Åldersgruppen barn F-3 ska belysas och det gäller de barn som har en ADHD-diagnos. Vi har alltså tre centrala begrepp i syftet och dessa begrepp tar vi med oss till våra sökningar i databasen. De övriga orden i syftet stryker vi helt enkelt, de behövs inte för sökningarna. De tre begreppen kommer vi att bygga ut så att vi får tre grupper med ord, eller block som vi kommer att börja kalla grupperna, och dessa block kommer vi att fylla med synonymer. Tänk på att det är inte alltid som man behöver ta med sig alla viktiga ord från syftet till sökningarna men det är något man i så fall upptäcker under arbetets gång.
3. När man söker efter artiklar behöver man söka på fler än ett ord för varje central del av syftet. Det behövs synonymer helt enkelt eftersom olika forskare ofta använder olika begrepp för samma sak. Hur många synonymer som behövs beror helt på ditt syfte, det finns inte ett rätt antal. Dessutom behöver sökorden vara på engelska eftersom majoriteten av all forskning i världen publiceras på engelska. Synonymer går att samla från många olika ställen. Från kurslitteratur, fackböcker, vetenskapliga artiklar, ordböcker m.m. Du kommer att hitta synonymer efter hand som du lär känna området du ska skriva om, så bli inte uppgiven om det känns lite magert i början.
4. Här har vi vårt syfte med de betydelsebärande begreppen vi har valt. Sedan har vi skissat upp en tabell. De här tre kolumnerna kallar vi våra block med synonymer och dessa block kommer vi att använda när vi söker i ERIC. Sedan har vi börjat leta på olika ställen efter synonymer och det går säkert att hitta fler.
5. Nu ska vi ställa upp vår samling sökord på ett sätt som liknar hur vi ska söka i ERIC. * Först ska vi söka vi efter artiklar som innehåller begreppet inkluderande lärandemiljö från första blocket, och då kommer vi att använda alla synonymerna som syns i kolumnen. När vi söker i databasen står det OR mellan synonymerna i blocket inkluderande lärandemiljö. Det betyder att åtminstone ett av orden i blocket inkluderande lärandemiljö måste finnas med i en artikel för att den ska komma med i träfflistan, dvs antingen inclusion eller learning environment eller inclusive education eller... Om det här är nytt för dig så tänk tvärtom istället. Vad händer om vi söker med AND mellan orden i ett block? Då ska ALLA orden i blocket vara med i en artikel för att det ska bli träff men det räcker med att ett ord från blocket finns med och därför ska det vara OR mellan synonymerna. Sedan söker vi på samma sätt efter artiklar som innehåller barn F-3. Och därefter söker vi efter artiklar som innehåller ordet ADHD. Än så länge är det inte intressant att titta på någon träfflista för vi har inte gjort någon sökning där alla tre delarna eller villkoren är med. Men nu ska vi slå ihop de tre sökningarna vi har gjort till en större sökning som ger en träfflista som vi kan börja titta på. Det gör vi genom * att i databasen ange AND mellan de tre blocken och det betyder att minst ett ord från blocket inkluderande lärandemiljö ska finnas i artiklar för att de ska komma med i träfflistan OCH minst ett ord från blocket barn F-3 OCH minst ett ord från blocket ADHD. Vi kan säga att det är tre villkor som ska vara uppfyllda för att en artikel ska komma med i träfflistan: villkoren inkluderande lärandemiljö, barn F-3 och ADHD.
6. I ERIC gör vi blocksökningar i den avancerade sökningen. *Skriv sökorden från det första blocket på varsin rad och * ändra AND till OR. Det är synonymer i ett block vi söker efter och mellan orden i ett block ska det alltid stå OR. * Om du behöver fler rader klickar du på plustecknet. * Välj ett fält (valfritt) ska stå kvar. Det betyder att vi söker i titel och sammanfattning, inte i hela artikeln, eftersom det viktiga i artikeln är uttryckt i titel och sammanfattning. * Klicka på Sök. Vi får en träfflista men det är ingen mening med att titta på den eftersom vi bara har gjort en del av sökningen.
7. När du ska skriva in sökord från nästa block så * klicka på Rensa först så töms sökraderna. * När du har skrivit in och sökt på alla blocken * hittar du sökningarna i sökhistoriken.
8. Nu gör vi den stora sökningen där vi söker på alla tre blocken samtidigt, dvs villkoren från alla tre sökningarna ska vara uppfyllda för att en artikel ska komma med i träfflistan. * Klicka i rutorna för de sökningar du vill bygga ihop. * Välj sedan Sök med AND.
9. Nu har vi byggt ihop sökning 1, 2 och 3 till en * fjärde sökning där vi får en träfflista med artiklar som innehåller minst ett ord från varje block. * I det här läget lägger vi på avgränsningar och filter och det beskriver vi i filmen om fritextsökningar i ERIC. Under arbetets gång hittar vi fler sökord och i ERIC är det lätt att lägga till sökord efterhand. Vi har hittat ett * nytt begrepp för ADHD som vi vill testa och då väljer vi Redigera i ADHD-blocket.
10. Då visas ett fönster där du kan redigera din sökning på olika sätt. I rutan högst upp går det att skriva in nya sökbegrepp och ta bort eller ändra. I det här ADHD-blocket lägger vi till attention span inom citattecken. Tänk då på att skriva OR framför eftersom vi har lagt till en synonym och att det alltid är OR mellan synonymer. Det räcker att få träff på en av dem. Klicka på Spara.
11. ERIC räknar direkt om antalet träffar, både i ADHD-blocket och i den slutgiltiga sökningen. Här är det tydligt att begreppet attention span la till några träffar. Ibland kan ett nytt begrepp lägga till ganska många träffar och då kan det vara ett centralt begrepp. Ibland blir det nästan inga nya träffar alls och då kan det vara ett begrepp som inte är intressant att använda.
12. Vi har hittat fler begrepp för inkluderande lärandemiljö och lägger in dem på samma sätt men i lärandemiljöblocket. Vi lägger alltså till education environment och classroom environment med OR emellan.
13. Precis som när vi la till attention span så ökar antalet träffar och vi ser att de här två begreppen gav rejält många fler träffar, mer än en fördubbling. Kanske har vi här hittat viktiga begrepp baserat på syftet, det visar sig när vi börjar gå igenom artiklarna i träfflistorna. Att arbeta med blocksökning på det här sättet ger dig kontroll över dina sökningar och du kan också reducera mängden arbete eftersom du kan återanvända och anpassa dina sökningar.
14. Tänk på att det är helt omöjligt att göra en sökning som ger enbart relevanta träffar. Det kommer alltid med helt ointressanta artiklar hur välformulerad sökningen än är. Får du en träfflista på säg 10–20 artiklar så hittar du sannolikt ingen eller bara någon enstaka relevant artikel. Om du däremot får en träfflista på ett par hundra artiklar är det kanske precis den mängd som behövs för att hitta relevant material.
- Taggar
-